Хімічний турнір

хімічний турнір
 « Найкращий  знавець хімії»
Цілі: поглибити та узагальнити знання учнів з  органічної та неорганічної          хімії,  повторити   властивості, застосування й отримання різних речовин; розвинути  вміння встановлювати генетичні зв’язки між різними класами сполук;
виховувати навички індивідуальної та колективної роботи,  здатність виділяти головне,     складати     алгоритми відповідей, порівнювати, робити висновки.
 Матеріали  і обладнання: мультимедійна дошка, проектор, періодична     
система хімічних  елементів Д.І.  Менделєєва, реактиви для хімічних дослідів.
У грі беруть участь бажаючі учні з 10-11 класів.
                                      Хід заходу.
Ведучий1. Добрий день, шанувальники інтелекту й уболівальники, усі хто     
любить і шанує гру! Вітаємо всіх присутніх на інтелектуальній грі      
«Найрозумніший» , яка присвячена найчудовішій із наук – хімії.
Ведучий 2. Навколишній світ розмаїтий і загадковий . Наука розкриває його
таємниці . Провідне місце в цьому посідає хімія. Вона вивчає речовини, їх
перетворення та різноманітні явища, що їх супроводжують. Хімія- чарівний і     
захоплюючий  світ метаморфоз. 
Ведучий1. Наші юні хіміки позмагаються сьогодні, продемонструють нам                          свій     ітелектуальний хімічний потенціал у хімічному турнірі  
« Найкращий  знавець хімії» . Тож запрошуємо до гри.
Ведучий 2.  Всі ми дуже раді, вітати всіх гравців
                     В загадках і відгадках  дотепність буде й сміх.
                     А зараз починаємо, настав жаданий час.
                     І хімія сьогодні  хай надихає вас!
Ведучий1.  З радістю хочемо познайомити вас з учасниками турніру :
Ведучий 2. Для здійснення правосуддя ми просимо зайняти почесні місця  
арбітрів конкурсу, вчителів хімії
Ведучий1.   Правила гри.
 1 Гра складається з 6 конкурсів.
  Перший конкурс  « Тема»
Для проведення  гри проводиться жеребкування . Гравцям ставиться запитання.                                                                             Гру починає той, хто буде ближче  до правильної відповіді.
Запитання
В якому році шведський фізико –хімік Сванте Арреніус став лауреатом
Нобелівської премії на знак визнання особливого значення теорії електролітичної   дисоціації для розвитку хімії? (1903рік)
Гравець вибирає тему із запропонованого переліку та відповідає на запитання з          цієї  теми. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Наступний учасник може одержати додатковий бал, відповівши на запитання , що виявилось важким для    попередньогогравця . Учасник, який набрав найменше балів, після першого конкурсу , вибуває з гри.
Теми
1.     Основні хімічні поняття . Прості й складні речовини.
2.     Закони хімії.
3.     Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.
Будова атомів.
4.     Розчини,електролітична дисоціація.
5.     Вуглеводні.
6.     Основні класи неорганічних сполук, їх властивості .

Тема 1.
1.     Найменша частинка речовини, яка зберігає її властивості
( молекула)
2.     Випаровування спирту, плавлення олова, кристалізація цукру. Такі явища  називаються …(фізичними)
3.     Що легше: молекула води чи спирту? ( води)
4.     Яка валентність металу в сполуках    :  Cr2O3;  Al2O3;    FeCl?
5.     Навести приклади хімічних явищ.
6.      Яким способом можна відділити спирт від води? 
7.     Які суміші називаються однорідними.
   8.Назвати способи розділення сумішей.
Тема 2.
1.  Хто і в якому році відкрив періодичний закон ?
2.  Сформулювати закон збереження маси речовин?
3.  Сформулювати  періодичний закон
4.  Сформулювати закон  обємних співвідношень Гей-Люссака.
5.  Сформулювати закон сталості складу речовин.
6.  Сформулювати закон Авогадро.
7.  Стала Авогадро

Тема 3.
1.     Назвати лужні метали.
2.     Що таке період?
3.     Фізичний зміст порядкового номеру елемента.
4.     Що таке група елементів?
5.     Будова атома.
6.     Чому  властивості хімічних елементів повторюються періодично?
7.     Елементом якої групи та підгрупи є Хром?
8.     Яку  електронну формулу має атом Карбону?
         Тема 4
1.     Які речовини називаються електролітами?
2.     Що таке електролітична дисоціація?
3.     Як дисоціюють кислоти?
4.     Назвати умови реакцій, які відбуваються до кінця.
5.     Навести приклад реакції, що відбувається з виділенням газу.
6.     Вказати кількість аніонів,що утворяться при дисоціації алюміній нітрату?
7.     Які речовини називаються неелектролітами.
8.     Назвати сильні електроліти.

Тема 5
1.     Загальна формула алканів.
2.     Назвати чотири гомологи  пропану
3.     До якого класу вуглеводнів належить бутен.
4.     Назвати природні джерела  вуглеводнів.
5.     Вказати назву ізомеру бутану.
6.     Загальна формула алкінів.
7.     Яка формула ацетилену?
8.     Назвати продукти горіння вуглеводнів.

Тема 6
1.    Що таке оксиди?
2.     Як визначити валентність кислотного залишку?
3.     Назвати  оксигеновмісні  кислоти.
4.     Що таке солі ?
5.     Що таке реакція нейтралізації?
6.     Що таке основи?
7.     Назвати одноосновні кислоти
8.     Що таке кислоти?
ІІ Конкурс .  Питання з чарівного « Капелюха»
            Назвати прізвище вченого.
1.     Цей видатний учений 18 століття досяг великих успіхів в астрономії,фізиці, розробці різних видів кольорового скла, складав вірші і навіть писав історичні трактати. Здобув духовну освіту в Москві, а хімічну – у Києво-Могилянській академії. Його ім’ям названо один з фундаментальних хімічних законів та університет у Москві. Назвіть цього вченого.

2.     Їхнє мистецтво зародилося в античні часи , але найбільшого розвитку досягло в середні віки  в арабських країнах , де до назви давньої науки й був доданий префікс. Останні з них зникли у 18 столітті , але завдяки їм ми отримали методи розділення сумішей та очищення речовин, описи властивостей найважливіших кислот та багатьох солей. Як ми  називаємо цих людей?

3.     Цей елемент – один з найпоширеніших у Всесвіті. Проста речовина, яку він утворює , становить основну частину таких планет як Сатурн і Юпітер. Однак на Землі у вільному стані цей елемент не спостерігається. Його просту речовину відкрив у 1766  р. в Англії Г. Кавендіш. Назвіть цей елемент.

4.     Як хіміки і фізики називають атоми  атоми- близнюки , які займають одну клітину в періодичній ситемі
     5 .Нестача цього елемента викликає карієс зубів , а його надлишок – плямисту      емаль зубів. Що це за елемент?
      6. В організмі тварин цей елемент у йонному стані бере участь у процесі    передачі нервових імпульсів , зсідання крові ,скорочення м’язів, а в складі сполук є  в   кістках , черепашках молюсків, коралових поліпах.
ІІІ Конкурс  « Точка зору»
    Учасникам необхідно за одну хвилину найбільш повно і аргументовано висловити власну точку зору з питання « Хімія та екологія». Перший гравець – аргумент, другий – контраргумент і т.д. Час для підготовки виступів - гра із вболівальниками. Журі оцінює ерудицію та красномовство учасників , уміння переконувати, користуватись науковою термінологією, оригінальність суджень.  Найвища оцінка- 12 балів.
ІV Конкурс « Знавець хімічних формул»
З переліку хімічних елементів скласти якомога більше формул складних сполук та дати їм назву ( C   O    H  N   S  Mg  Al) . Кожна формула – 1 бал.
V Конкурс « Хімічний експеримент»
   Із запропонованих реактивів провести досліди , передбачені завданням та інструкцією та пояснити їх:
 Завдання 1. Здійснити реакцію, в результаті якої виділяється газ ( реакція соди з кислотою)
Завдання 2. Провести реакцію нейтралізації.
Завдання 3. Як відрізнити кислоту від лугу?
Завдання 4. Довести, що в борошні є крохмаль.
Завдання 5. Провести реакцію, яка відбувається до кінця.
Завдання 6. Як відрізнити калій карбонат від калій сульфату.
VІ Конкурс . « Поясни явище»
1.Навіщо   в кузнях на розжарене  вугілля бризкають водою? ( Щоб підсилити жар)
2.Чи можна для гасіння пожежі застосовувати питну соду? Чому?
3.Як знищити накип в чайнику?
4.Чи буває водяний газ ? Як його отримують, чи горючий він?
5.Який газ зумовлює парниковий ефект?
6.Чому питну соду, яку використовують для полоскання горла не можна розчиняти в кип’ячій воді?
7. Навіщо перед тим як спуститись  в колодязь, щоб  почистити його, туди спочатку опускають запалену свічку?                
8.В теплицях розкладають «сухий лід»  або подають вуглекислий газ із балонів.   Для чого це роблять та в який час доби?
Супергра.
1.  З якої кислоти метали не витісняють водень?
2.  Основи, розчинні у воді?
3.  Тип зв’язку в молекулі озону?
4.  Ступінь окиснення гідрогену в сполуках?
5.  Латинська назва срібла?
6.  Який фізичний зміст порядкового номеру?
7.  Функціональна група спиртів?
8.  Тип реакції, при якій із однієї утворюється кілька нових речовин?
9.  Способи збирання кисню
10.           Латинська назва золота.
11.           Який багатоатомний спирт входить до складу жирів?
12.           Продукт гідролізу крохмалю?
13.           Види атомів, що мають одинаків заряд ядра , але різну масу?
14.           Чого в природі більше – атомів чи хімічних елементів?
15.           Який тип хімічного зв’язку в молекулі солі?
16.Що означає назва «гідроген»?



Підводяться підсумки гри.  Переможець отримує диплом « Найкращий 
знавець хімії».







Немає коментарів:

Дописати коментар